Kan solenergi driva en flygplats energibehov?
Det är faktiskt möjligt att driva en flygplats helt eller delvis med solenergi, men det beror bland annat på flygplatsens totala energibehov och solcellernas kapacitet. Solenergi på flygplatser har en stor potential, men det finns även flera utmaningar. Läs vidare om:
- Hur mycket solenergi krävs för att driva en flygplats?
- Fördelar med att använda solceller på flygplats
- Utmaningar med solceller nära flygplats
- Exempel på flygplatser som använder solenergi
- Slutsats
- Vanliga frågor och svar om solceller flygplats
Hur mycket solenergi krävs för att driva en flygplats?
För att kunna beräkna hur mycket solenergi som behövs för driften av en flygplats behöver man först räkna ut flygplatsens totala energibehov samt solcellernas kapacitet.
Flygplatsens energibehov
Det totala energibehovet varierar beroende på flygplatsens storlek och trafikmängd. Faktorer som bidrar till flygplatsens energianvändning är bland annat belysning, uppvärmning, kylning, säkerhetssystem, landningsbanor och liknande.
En stor internationell flygplats har ett högre energibehov än en liten regional flygplats. En mindre regional flygplats har i genomsnitt en daglig förbrukning på cirka 1000-5000 kilowattimmar (kWh). Det ger en årlig förbrukning på 365 000-1 825 000 kWh. Det kan jämföras med London Heathrow, en av Europas största flygplatser, som har ett årligt energibehov på 120 miljoner kWh.
Hur mycket energi kan solceller producera?
Energiproduktionen från solceller beror på flera faktorer, till exempel solcellernas kapacitet, solens intensitet och antal soltimmar i området samt flygplatsens tillgängliga yta för solceller.
För att räkna ut solenergin från solceller är det viktigt att skaffa sig en grundläggande förståelse för de olika begreppen. Du kan räkna solwatt såhär och samtidigt läsa mer om kW, kWp och märkeffekt hos guiden och jämförelsetjänsten för solceller och solenergi Hemsol.se.
Beräkningsformel
För att göra en uppskattning om hur mycket solenergi som behövs för att driva en flygplats kan du använda följande formel:
Flygplatsens behov av solpaneler (m²) = Flygplatsens dagliga energibehov (kWh) / Solpanelens produktion per m² (kWh/m²/dag)
Om varje m² solpanel producerar 1 kWh per dag och flygplatsen har ett dagligt behov på 30 000 kWh per dag, då behövs 30 000 m² solpaneler för att täcka flygplatsens totala energibehovet.
Fördelar med att använda solceller på flygplats
Minskad miljöpåverkan, förbättrad luftkvalitet, minskat energiberoende från extern part, långsiktiga kostnadsbesparingar och positiv publicitet är några anledningar till att driva en flygplats med solenergi.
Utmaningar med solceller nära flygplats
Skugga, väder, yta, säkerhet och regler är några av de svårigheter som uppstår vid försök att driva en flygplats med solenergi eller att montera solceller i närheten av en flygplats. Flygplan och byggnader på flygplatsområdet kan skapa både skugga och reflektioner vilket kan reducera solcellernas kapacitet. I Sverige är vädret en utmaning eftersom det är färre soltimmar än i många andra länder.
Flygplatser har ofta stora öppna ytor vilket borde skapa goda förutsättningar för solcellsparker, men däremot är ytorna täckta med infrastruktur och byggnader. Dessutom är flygplatsområdet säkerhetsklassat vilket gör att det kan finnas extra regelverk och säkerhetsföreskrifter som måste följas. Solcellsparken nära Hultsfreds flygplats är dock ett bra exempel på att det går att installera solceller nära flygplatsen.
Exempel på flygplatser som använder solenergi
Det finns många flygplatser i världen som använder solenergi. Cochin International Airport i Indien har bevisat att det är möjligt att en flygplats blir helt självförsörjande med solenergi. I Europa har flygplatsen Amsterdam Schiphol monterat solceller på parkeringsområdet och tak.
Slutsats
Solceller på flygplatser har stor potential, men det är sällan möjligt att hela energibehovet täcks av solenergi. I de flesta fall, framför allt för stora flygplatser och flygplatser i områden med få soltimmar, är det inte troligt att solceller kommer att vara den enda energikällan. Det krävs noggranna beräkningar av energibehov och solcellernas kapacitet för att avgöra hur mycket solenergi som behövs för att driva en flygplats.
Vanliga frågor och svar om solceller flygplats
Kan solceller täcka hela flygplatsens energibehov?
Oftast kan solceller inte täcka hela flygplatsens energibehov, men det finns exempel på att det går (Cochin International Airport i Indien). Det är lättare för mindre flygplatser att täcka en större del av energibehovet med solceller.
Hur påverkar väderförhållanden effektiviteten hos solceller på en flygplats?
Solceller på platser med få soltimmar har mindre effektiva än solceller som exponeras för solljus många timmar om dagen. Moln och nederbörd påverkar effektiviteten negativt.
Var kan solceller installeras på flygplatsen?
Solceller kan monteras på tak, parkeringsområden, bredvid landningsbanor och andra stora ytor vid flygplatsen.